Hudens fiender

Den goda nyheten är att endast 10–20 % av hudens åldrande är oundvikligt. Det betyder att den största delen kan förebyggas.

Gör vårt test Lifestyle Skin Assessment och få reda på hur din livsstil kan påverka din hud både nu och i framtiden. De största bovarna som gör att huden åldras i förtid beskrivs nedan.

Är du ett helgon eller en syndare när det gäller hudvård?

Solen

Omkring 80 % av hudens synliga åldrande beror på ultravioletta strålar. Solen och dagsljuset påverkar alltså din hud mer än kroppens naturliga åldrandeprocess. Undvik därför kraftig solpåverkan och kom ihåg att alltid använda solskydd när du är utomhus.

Föroreningar

Luftföroreningar som smuts och damm – som finns överallt i vårt moderna samhälle, särskilt i tätbefolkade områden och industriområden – skadar huden.

Inomhusklimat

Ett torrt inomhusklimat med luftkonditionering eller centralvärme torkar ut huden och gör att hudens översta lager blir torrt, narigt och sårbart. Uttorkning kan förstöra hudens funktion som barriär och innebära att huden förlorar mer fukt.

Sömn

Brist på sömn medför en tråkig och trött hy samt svullna, mörka påsar under ögonen. Dessutom kan det innebära att det bildas fina linjer och rynkor i förtid.

Stress

Våra känslor avspeglas bokstavligt talat i vårt ansikte. Stress kan påverka din övergripande hälsa och ha synlig effekt på hudens utseende och kvalitet. Stress kan också förstöra sömnmönstret.

Alkohol

Överdrivet alkoholintag medför kraftig uttorkning av huden och tömmer kroppen på viktiga näringsämnen som B-vitamin, C-vitamin och mineralerna magnesium och zink.

Rökning

Rökning ökar i hög grad nivån av fria radikaler i kroppen. Det medför oxidativ stress och ökar risken för att det bildas fina linjer och rynkor. Undersökningar visar att rökning sänker blodtillförseln till hudens övre lager, vilket påverkar tillförseln av viktiga näringsämnen. Det gör huden grå och tråkig.

Brist på motion

En stillasittande livsstil kan bidra till hudens åldrande. Motion bidrar till att bygga upp musklerna, stimulerar blodcirkulationen och dämpar stress. Den positiva effekten av regelbunden motion kan ses i ansiktet. En rask promenad varje dag ger huden lyster och ökar det övergripande välbefinnandet.

Hormonella förändringar

Under de första fem åren efter klimakteriet förlorar huden upp till 30 % av sina skyddande kollagenfibrer. Det innebär att huden blir tunnare och att tecknen på hudens åldrande blir tydligare. I takt med att det blir svårare för huden att behålla fukt kommer den att verka torrare och ”lösare”, och rynkorna blir djupare och tydligare. Huden är dessutom mer sårbar för skador från fria radikaler i takt med att cellbildningen blir långsammare.