Antioxidanter

Näringsämnen och oxidativ stress

Näringsämnen som vitamin B2, C och E kan skydda mot oxidativ stress. Dessa ämnen kallas vanligtvis för antioxidanter. Oxidativ stress påverkar kroppens celler – även hudceller – negativt. 

Färsk frukt och färska grönsaker har naturliga näringsämnen som motverkar oxidativ stress.

De 5 beauty foods som är bra källor till näringsämnen mot oxidativ stress är:

  • Bär – acaibär innehåller vitamin B2 och zink. Gör en god smoothie genom att blanda acaijuice med jordgubbar, blåbär och banan. Tillsätt färska bär i frukosten.
  • Citrusfrukter – apelsiner, grapefrukt och kiwi är bra källor till C-vitamin och är viktiga för att bilda kollagen.
  • Tomater – både färska och tillagade tomater är en viktig källa, inte bara till betakaroten och lykopen, utan även E-vitamin. Använd därför gärna tomater på burk eller färska tomater när du gör grytor och pastasåser.
  • Vindruvor – utöver att vara en källa till C-vitamin innehåller vindruvor koppar som också skyddar cellerna mot oxidativ stress.
  • Bladgrönsaker – förutom att de innehåller mycket C-vitaminer, som bidrar till att skydda cellerna mod oxidativ stress och bidrar till att bilda kollagen, innehåller bladgrönsaker även mycket A-vitaminer och kalcium och är en bra källa till fiber. Prova spenat, mangold, ruccola och bladsenap i sallader, gärna färska.