Stressdämpande metoder

Stress är inte alltid negativt – precis som med rödvin och mörk choklad kan en liten smula stress vara positivt.

Stress och oro är dock ett ökande problem i dagens samhälle och kvinnor är särskilt utsatta – vi är fantastiska på att multitaska och att försöka tackla de krav som ställs från alla håll, men vi är inte så bra på att avsätta tid till oss själva. En liten smula stress kan ge oss mer energi, motivation och styrka till att klara av saker, men det ska vägas upp med mycket vila och avslappning.

Det är olika vad som utlöser stress hos oss men kroppen reagerar på samma sätt, nämligen genom att utsöndra adrenalin som får hjärtat, andningen och ämnesomsättningen att öka tempot. Ihållande stress gör kroppen orolig, spänd och utmattad. Dessutom tappar huden sin lyster och blir tråkig med en tendens till utslag.

Motion – ett fantastiskt sätt att dämpa stress, men ofta behöver vi motion som mest när vi tycker att vi inte har tid till det. Avsätt därför tid i kalendern till motion. Det behöver inte vara på gymmet, även om kickboxning kan vara fantastiskt efter en hård dag på jobbet! En snabb promenad på 30 minuter varje dag, en cykeltur på 20 minuter eller några längder i simbassängen utlöser endorfiner, som är kroppens ”feel-good”-hormoner och som ökar ämnesomsättningen. Motionera tillsammans med en vän så att du kan behålla entusiasmen eller ensam om du behöver tid till eftertanke.

Vila – det finns en anledning till att man talar om skönhetssömn. Man sover visserligen, men kroppens naturliga återuppbyggning sker just när man sover och hudcellerna förnyas dubbelt så snabbt som om dagen. Kroppens temperatur stiger om natten, vilket ökar blodtillförseln till huden, så det är den perfekta tidpunkten att skämma bort huden med en effektiv nattkräm. Lägg dig i tid och gör något avslappnande precis innan. Ta exempelvis ett varmt bad, drick ett glas mjölk eller gå en liten promenad. Släpp dagens bekymmer när du lägger dig och försök visualisera sömnens läkande och rogivande kraft.

Massage – ett perfekt sätt att lindra spänningar och få musklerna att slappna av. Beställ tid hos en professionell massör och skäm bort dig en timme eller be din partner att massera dina ömma axlar eller din nacke.

Bryan Gan, som är alternativ terapeut och skriver inlägg till IMEDEEN Inside-Out-workshops i Singapore, rekommenderar huvudmassage med pepparmintolja som verkar rogivande och avslappnande. Han rekommenderar dessutom enkla akupressurtekniker för att öka blodcirkulationen och ge huden mer lyster. Hitta akupressurpunkten på fotsulan, tryck och håll kvar i 6 sekunder och släpp sedan. Upprepa tre gånger.

Lär dig att identifiera tidiga tecken på stress – i psyket, på kroppen och på huden – och gör något åt det. Ta tag i orsaken till stressen, ät hälsosamt, motionera, sov mycket och avsätt tid för avslappning.